Przedsiębiorstwa odpowiedzialne społecznie – charakterystyka
Artykuł sponsorowany

Przedsiębiorstwa odpowiedzialne społecznie – charakterystyka

Dodano: 
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Społeczna odpowiedzialność biznesu Źródło:poprostuenergia.pl
Społeczna odpowiedzialność biznesu to od lat bardzo gorący trend. Przedsiębiorstwa, które postępują zgodnie z zasadami CSR (Corporate Social Responsibility) zyskują pozytywny wizerunek. Korzyść z tego typu przedsięwzięć jest więc podwójna – odczuwają ją nie tylko beneficjenci tych działań, ale także firma, zyskując szansę na pozyskanie nowych lojalnych klientów. Oto charakterystyka przedsiębiorstwa, które jest społecznie odpowiedzialne.

Społeczna odpowiedzialność biznesu w kwestii troski o pracowników


Polityka CSR ma rozmaite oblicza. Jednym z nich jest troska o własnych pracowników, która tak naprawdę powinna stanowić fundament wizerunku firmy. Gdyby przedsiębiorstwo nie zapewniało zatrudnionym komfortowych warunków i nie dbało o ich potrzeby, pozostałe działania, nawet jeśli korzystne dla lokalnej społeczności, mogłyby się wydawać niezbyt wiarygodne. Premie, ubezpieczenia, opieka medyczna czy karta sportowa stały się już dzisiaj standardem w wielu przedsiębiorstwach. Warto dobrze poznać swoich pracowników i poszukać dodatkowo mniej standardowych form wsparcia, choćby zapewnienia dojazdu do pracy czy specjalnych udogodnień dla rodziców wychowujących małe dzieci. Pomoże to zresztą związać dobrych specjalistów z firmą na dłużej i uniknąć kłopotliwych rotacji.


Społeczna odpowiedzialność biznesu za środowisko naturalne


Kolejny gorący trend stanowi ekologia. Przedsiębiorstwa mają w tej kwestii do zdziałania bardzo wiele. Nie wystarczy finansowo wspierać inicjatyw proekologicznych. Prowadząc przedsiębiorstwo, najlepiej zacząć od własnego podwórka, na przykład w kwestii źródeł energii. Czerpanie prądu z odnawialnych źródeł jest prostsze niż mogłoby się wydawać. Niektórzy sprzedawcy energii elektrycznej, na przykład firma Po Prostu Energia, udostępniają swoim klientom biznesowym prąd dla firm w ramach oferty Eko, która posiada gwarancję pochodzenia właśnie ze źródeł odnawialnych. Równie palącą kwestią jest ogrzewanie firmy. Spalanie węgla kamiennego zanieczyszcza środowisko i przyczynia się do dyskomfortu lokalnej społeczności. Wystarczy wspomnieć, że każdego roku w Polsce z powodu smogu umiera 40 000 osób. Znacznie lepiej wykorzystywać ekologiczne ogrzewanie gazowe. Zwłaszcza, że gaz w firmie nie musi być drogi, o czym więcej można przeczytać na stronie firmy Po Prostu Energia.


Działania na rzecz lokalnej społeczności


Kolejnym krokiem do budowania pozytywnego wizerunku w ramach CSR są działania na rzecz lokalnej społeczności. W tym przypadku pole do popisu jest naprawdę szerokie. Warto angażować się w lokalne przedsięwzięcia również finansowo. Modelowym przykładem takiego działania jest sponsoring lokalnej drużyny sportowej, podobnie jak zakup sprzętu dla okolicznej szkoły lub stypendia przyznawane najzdolniejszym uczniom. Najważniejsze, aby nie działać w tej kwestii na oślep i odpowiadać na realne potrzeby mieszkańców. Takie działania nie muszą zresztą oznaczać konieczności sięgnięcia do kieszeni. Alternatywą dla nich jest wolontariat pracowniczy – na przykład wsparcie seniorów, osób niepełnosprawnych, sprzątanie okolicy lub renowacja budynków.


Filantropia i wspieranie pożytecznych inicjatyw


Nic nie stoi na przeszkodzie, aby firma, która przynosi zyski dzieliła się nimi na rzecz społeczeństwa. Nie tylko największe przedsiębiorstwa mogą podejmować współpracę z fundacjami i organizacjami pozarządowymi. Wiele podobnych inicjatyw dzieje się również na szczeblu lokalnym i tym bardziej warto je wspierać, bo zdecydowanie trudniej w ich przypadku o medialny rozgłos.


Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa to klasyczna sytuacja, w której wygrywają wszyscy, a firma angażująca się w życie społeczne buduje przy tym swój pozytywny wizerunek!

Źródło: poprostuenergia.pl
Czytaj także