KrajKorytarz życia i jazda na suwak z akceptacją Rady Ministrów

Korytarz życia i jazda na suwak z akceptacją Rady Ministrów

fot. zdjęcie ilustracyjne
fot. zdjęcie ilustracyjne / Źródło: PAP / Jacek Turczyk
Dodano 13
Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, wprowadzający przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak. Następnie projekt trafi pod obrady Sejmu.

Celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.

Regulacja ma doprecyzować obecnie obowiązujące przepisy poprzez dokładne określenie zasad tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza. W skrócie – kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami - na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym.

W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określą zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Sformalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.

Propozycje Ministerstwa Infrastruktury są zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w wielu w krajach Europy. Przepisy dotyczące tworzenia tzw. korytarzy życia mają wejść w życie 1 listopada 2019 r., natomiast rozwiązania dotyczące jazdy na suwak zaczną obowiązywać po 60 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Projekt powstał w ramach działań zapisanych w Programie realizacyjnym na lata 2018-2019 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020, za który odpowiedzialna jest Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Można się z nim zapoznać na stronie stronie BIP RCL.

Czytaj także:
Cenckiewicz przegrał w sądzie z Nitrasem. "Upublicznię wszystko"
Czytaj także:
Czersk: Kobieta urodziła przy wejściu do Biedronki

/ Źródło: Ministerstwo Infrastruktry i Budownictwa

Czytaj także

 13
  • Janusz I IP
    Jestem kierowcą motocykla i osobówki od 1967 roku. Przejeżdzam w roku ok. 10 000 km. W tym czasie byłem kontrolowany 3 razy przez milicjanta i 1 raz przez policjanta. Już się boję!
    Dodaj odpowiedź 1 0
      Odpowiedzi: 0
    • Znick IP
      Jeszcze zakaz i surowe kary za "siedzenie na tylnym kole" - zwłaszcza na autostradzie, są kraje gdzie to jest mocno - i słusznie - karane
      Dodaj odpowiedź 5 2
        Odpowiedzi: 1
      • Katarzyna IP
        Czy do takiego zachowania na drodze naprawdę konieczne są ustawy, wystarczyłoby uczyć od dziecka kultury i zasad współtworzenia społeczeństwa i takie zachowania jak jazda na suwak, poczekanie kiedy pieszy przejdzie na drugą stronę (a nie jazda za kogoś plecami) może przyszłyby ludziom naturalnie 😉
        Dodaj odpowiedź 6 1
          Odpowiedzi: 0
        • jontek IP
          Sie kuźwa obudzili ministry. Tak jak z elektrycznymi hulajnogami.
          Dodaj odpowiedź 6 5
            Odpowiedzi: 0
          • rzeczywistość IP
            Są takie ustawy krwią pisane.
            Krwią pisane jest pierwszeństwo rowerzysty dojeżdżającego drogą rowerową do ulicy ją przecinającej.
            I krwią pisany będzie suwak.

            Przy czym suwak jest jednak mniej krwawą ustawą, wymaga tylko bardzo wyraźnego oznaczenia na jezdni i znakiem pionowym strefy suwakowej.

            Natomiast pierwszeństwo rowerzystów powinno być zniesione. Pieszy powinien mieć bezwzględne pierwszeństwo nad rowerzystą w każdej sytuacji (z wyłączeniem winy umyślne/pijaństwa pieszego), a samochód w każdej sytuacji przecięcia się ulicy ze ścieżką rowerową. Co wynika z prostej fizyki - samochód i rower mają w ruchu miejskim podobne prędkości - ale rower niewspółmiernie lepszą manewrowność, drogę hamowania i pole widzenia.
            Dodaj odpowiedź 13 5
              Odpowiedzi: 1

            Czytaj także