KrajGUS: We wrześniu odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich

GUS: We wrześniu odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich

Mateusz Morawiecki
Mateusz Morawiecki / Źródło: Flickr / Kancelaria Premiera / Domena publiczna
Dodano 19
Wzrósł bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej.

We wrześniu 2019 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do sierpnia – informuje Główny Urząd Statystyczny. "Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był o 2,0 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 10,2" – czytamy w komunikacie Głównego Urzędu Statystycznego.

GUS: Rosną wszystkie składowe wskaźnika

Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,6 p. proc.) oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 3,0 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 1,5 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 0,9 p. proc. dla możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz 0,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. W odniesieniu do września 2018 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,3 p. proc.

GUS podaje: "Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 7,0".

Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Największe wzrosty odnotowano dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 7,1 i 3,6 p. proc.).

Coraz wyższa ufność konsumencka

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów. Natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach.

Oba wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. We wrześniu 2019 r. przeprowadzono 1230 wywiadów w okresie 02-11.09.2019 r. (w tym 82 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Czytaj także:
"Solidarność" i ZPP apelują o lustrację w Radzie Dialogu Społecznego
Czytaj także:
Premier: Nawet w czasach dużo trudniejszych niż dzisiaj, Polska i Rumunia były bardzo bliskimi partnerami

/ Źródło: GUS
/ zdą

Czytaj także

 19
  • Kondedercja IP
    Czytajac te dane Gus to chiba na zlecenie tvp I wyznawcow Pis
    Dodaj odpowiedź 1 0
      Odpowiedzi: 0
    • Pan Utu IP
      Dlaczego? Założę się, że nic z tego co kupiłem w Polsce na wczasach (w małych knajpkach i agroturystyce) nie zostało opodatkowane i wskoczyło do szarej strefy. Wydałem kilka tysięcy, ale paragonów nie dał nikt. Taki to polski small biznes. Potem chcą mieć przyzwoite leczenie w szpitalu.
      Dodaj odpowiedź 1 4
        Odpowiedzi: 0
      • Robert IP
        Kryzys jest, firmy nie płacą, nikt nie ma pieniędzy. Każdy chce taniej, wszystko drożeje. Inwestorzy się wycofują. Czy wy jesteście po pier do le ni? Jak wskaźniki? To co rośnie to chyba chu j u was du pie.
        Dodaj odpowiedź 4 2
          Odpowiedzi: 0
        • stary IP
          Wczoraj byłem w polskim sklepie . Za kilo udźca bez kości z indyka zapłaciłem 16zł dwa tygodnie było 12zł,Także radości konsumenckiej nie miałem ,a to nie jedyna podwyżka .Można zauważyć ,że coraz szybciej ceny idą w górę.
          Dodaj odpowiedź 1 2
            Odpowiedzi: 0
          • pomme de terre IP
            Mi tez bardzo poprawił się konsumencki nastrój - kupiłem w Biedrze kilka kilo kartofli po 1,85. Na co dzień, nawet na targowisku są po 2,80 a marketach po 2,99 zł.
            Dodaj odpowiedź 2 0
              Odpowiedzi: 0

            Czytaj także