KrajSenator PO zachęcał do przekopu Mierzei. W książce z 2006 roku

Senator PO zachęcał do przekopu Mierzei. W książce z 2006 roku

Przebieg projektowanej drogi wodnej łączącej Elbląg z Zatoką Gdańską
Przebieg projektowanej drogi wodnej łączącej Elbląg z Zatoką Gdańską / Źródło: Wikimedia Commons
Dodano 57
Okazuje się, że nie wszyscy politycy PO należą do przeciwników przekopu Mierzei. Senator Platformy Jerzy Wcisła w książce opublikowanej w 2006 roku przekonywał, że taka inwestycja będzie opłacalna dla państwa polskiego.

"Najwyższy czas, byśmy rozpatrywali ten zamysł w oparciu o wiedzę, a nie ukształtowane przez lata stereotypy. Stereotypy, które często mitologizują zagrożenia dla środowiska naturalnego" – czytamy we wstępie do książki "Kanał przez Mierzeję" pióra Wcisły.

Zdaniem obecnego senatora nie ma alternatywy dla rozwoju ani Elbląga, ani całego regionu. Jedynym wyjściem jest dokonanie przekopu.

"Przyznać trzeba, że mówimy o przedsięwzięciu bardzo ważnym, a wręcz strategicznej decyzji o przyszłości Elbląga i regionu" – pisał obecny polityk w 2006 roku.

"Najwięcej – jak zwykle – wiedzą ci, którzy się z ideą nie zgadzają. Mówienie NIE przychodzi nam, Polakom, szczególnie łatwo. Pewnie dlatego, że w naszej kulturze nie osądza się nikogo za bierność. Grzech zaniechania nie istnieje w katechizmie naszego życia społecznego. A szkoda – chciałbym kiedyś zobaczyć te upadłe anioły, rejtanów, demonstrantów, malwersantów na tle ich dokonań" – pisał Wcisła, podkreślając, że inwestycja pomoże „uniezależnić się od rosyjskiego korka”.

Czytaj także:
Komisja Europejska chce pilnego spotkania z polskimi władzami. Chodzi o przekop Mierzei Wiślanej

Senator przez lata pozostał zwolennikiem przekopu, ale krytykuje obecne działania PiS w tym temacie, zarzucając rządzącym, że źle zabrali się do tej sprawy.

– Budowa kanału ma sens ekonomiczny tylko wtedy, gdy parametry portu zostaną dostosowane do parametrów kanału. Bez tego kanał będzie pełnił głównie rolę turystyczną, a to nie wystarczy dla uzasadnienia ekonomicznego – przekonywał w rozmowie z portalem Info Elbląg.

Czytaj także:
Przekop Mierzei Wiślanej. Fatalne wieści z Brukseli

/ Źródło: Tysol.pl
/ jfi

Czytaj także

 57
  • kiego? IP
    Przekop można zrobić, tylko po
    Dodaj odpowiedź 0 0
      Odpowiedzi: 0
    • olobolo IP
      Ciekawe czy mierzeja ocaleje?
      Dodaj odpowiedź 0 2
        Odpowiedzi: 0
      • Normalny Polak IP
        Jak można podważać tak uzasadniony potrzebny projekt. Przecież nawet gdyby Rosjanie nie blokowali cieśniny pilawskiej, , to i tak najbliższa droga wodna do wykonania i utrzymania jest poprzez tą nową lokalizację. Czy trzeba być aż tak tępy aby tego nie rozumieć.
        Każdy to podważa ten projekt jest wrogiem interesów Polski i Polaków a kto jest wrogiem Polski niech głosuje w następnych wyborach na przeciwników politycznych tego projektu.
        Gdy wygra wybory PO-KO to zasypią ten przekop i tor wodny?
        Dodaj odpowiedź 17 5
          Odpowiedzi: 0
        • POlityk IP
          Czymś zupełnie innym jest tylko gadanie i pisanie o POtrzebie przekopu Mierzei tak sprytnie POd wyborczą publiczkę ,a zupełnie czymś innym i niedopuszczalnym jest tego rzeczywista realizacja bez koniecznej zgody Berlina i MOskwy !
          Dodaj odpowiedź 35 1
            Odpowiedzi: 0
          • Pan M*rzyński - Filipiński IP
            Na razie wycięto drzewa. To mogę zrobić i ja, nawet gratis, pod warunkiem oczywiście, że zabrałbym to co wyciąłem. Teraz trzeba kopać , na czym przy odrobinie smykałki do interesów też się da zarobić (aż się prosi by otworzyć kopalnię bursztynu). Na koniec trzeba będzie sprowadzić i płacić za pracę pogłębiarek. Na mule z zalewu zarobić będzie trudno.
            Dodaj odpowiedź 7 15
              Odpowiedzi: 1
            • Ciemny Lud IP
              Co do parametrow portu i kanalu senator ma racje. Ale wniosek z tego jest taki, ze moze kanal powinien byc szerszy i glebszy, tak aby mogly wchodzic wieksze statki.
              Dodaj odpowiedź 25 1
                Odpowiedzi: 0
              • Qazqaz IP
                No cóż, wtedy Pis byl przy wladzy i nie byl za przekopem. I co z tego wynika?

                Brak u was informacji ze PO zastanawiala się nad tym, zlecila profesjonalne analizy (w 2010 chyba) i po nich podjęła decyzję o nie robieniu przekopu.
                Dodaj odpowiedź 7 29
                  Odpowiedzi: 1
                • Andrzej Rekowski IP
                  Wokół przekopu mierzei w mendiach leci festiwal bzdur, nikt nie wspomina o istniejącym połączeniu Elbląga z Bałtykiem i z portem w Gdańsku.
                  -Zalew Wiślany na linii Krynica Morska -  ujście rzeki Elbląg i sama rzeka to wody płytkie (ok. 2 m) wymagające corocznego pogłębiania, żeby utrzymać tą minimalną
                  głębokość
                  -Port w Elblągu to wąska "kiszka" ok 50 m, która tylko w jednym miejscu daje możliwość obrócenia jednostki pływającej nie załadowanej i nie dłuższej jak 80 m.
                  -Nie istnieje problem nie przepuszczania jednostek pływających przez Rosjan, problemem jest płytkość zalewu
                  - Jestem Kapitanem Żeglugi Śródłądowej, od dwóch lat wykonuję przewozy na trasie Elbląg - Królewiec - wiem co piszę.
                  -Teraz trochę o synekurach - w sezonie nawigacyjnym 2018 port w  Elblągu obsługiwał cztery jednostki śródlądowe i dwa razy morski statek ''Tanais" o ładowności
                  300 t. W to tak niebywałe przedsięwzięcie zaangażowany był Kapitanat Portu -  pracujący całodobowo, Kapitanat Portu Elbląg jako jednostka nadrzędna i Zarząd Portu Elbląg w sumie jakieś (przypuszczam nie liczyłem) 50 osób. I tak to działa.
                  Dodaj odpowiedź 13 20
                    Odpowiedzi: 2
                  • Gregor IP
                    W 1953 roku Holandię nawiedziła ogromna powódź (Het Ramp). W jej wyniku zginęło ponad 2.000 osób, a pod wodą znalazło się 150.000 hektarów ziemi. Holendrzy podjęli wówczas decyzję o budowie systemu wałów, tam i zapór, mających chronić ich kraj przed kolejną taką katastrofą. Budowa rozpoczęła się w 1958 roku i trwała do lat 70'. Obecnie "Deltawerken" chronią Holandię przed Morzem Północnym. Chronią całą Holandię przed wielkim Morzem Północnym
                    Nie wiem, czy podczas budowy zapór i potężnych budowli hydrologicznych zastanawiano się nad losem jednej paprotki, czy żabki, która oto żyje w pobliskich zaroślach.
                    Wiem jedno: Przekop Mierzei Wiślanej - w sensie technicznym i ekologicznym - to przy Deltawerken, coś, jakby trzylatek wziął łopatkę i przekopał kanał między dwiema kałużami na plaży. Dlatego KAŻDY głos w tej sprawie ma charakter polityczny.
                    Warto wsłuchiwać się w te głosy. Dużo mówią.
                    http://www.deltawerken.com/
                    Dodaj odpowiedź 57 2
                      Odpowiedzi: 0
                    • engch IP
                      Inwestycja miała być przede wszystkim demonstracją siły i sprawności władzy ... wobec własnych obywateli, nie zaś służyć praktycznym celom ekonomicznym czy choćby politycznym. W dobie polityki... stawianie zadań gospodarczych i terminów ich realizacji nieliczących się z rzeczywistością, a podporządkowanych jedynie celom partyjnej propagandy, było zjawiskiem powszechnym.( Za Wikipedią)
                      Pytanie; o jaki kanał chodzi i co to przypomina?
                      Dodaj odpowiedź 7 32
                        Odpowiedzi: 0
                      • zbych21 IP
                        Bądźmy realistami. Nie ulega wątpliwości, że przekop przyniesie korzyści elbląskiemu portowi. Ale niech ktoś pokaże obliczenia ekonomiczne, kiedy ta inwestycja się zwróci. Za lat 50, 100 czy 450?
                        Czy nie mamy pilniejszych potrzeb?
                        Dodaj odpowiedź 9 51
                          Odpowiedzi: 2
                        • Buahahahaha IP
                          Najwyższy autorytet - senator z PO.
                          Dodaj odpowiedź 28 5
                            Odpowiedzi: 0
                          • historia śmieje się z PiS-u IP
                            Jak było trzeba, to II RP wybudowali duży port morski od zera! W parę lat. I kolej też dociągnęli.

                            I tu zaskoczenie: wybudowali go NAD MORZEM. W Gdyni.
                            Dodaj odpowiedź 34 9
                              Odpowiedzi: 1
                            • krzysztof muszka IP
                              Projekt przekopu jako korzystny dla Polski proponował już w 1945 albo 46 r.inż Eugeniusz Kwiatkowski Lemingowym inteligentom( prawie wszyscy)nie musze przypominać że inż.Kwiatkowski to ten z czterdiestolatka.( nie prawda?.Projekt forsowal nie jeden senator,ale cała PO.,ktora chciała przedkop rozpocząć w w2009 roku,a zakończyć w 2012.Ponieważ rzekomo sie z Rosją to rozoczecie budowy planowali na 2017 rok.Informacje do powrotu do projektu pojawiły sie w 2014 roku.Oczywiście projektu jak wielu innych by nie zrwalizowali,bo ciągle nie było pinindzy.Kiedyś czytałem w jakimś ich opracowaniu że przekop ma pozwolić na uzyskanie 3.300 miejśc pracy w transporcie i zwłaszcza turystyce.Po co nam taki mały port unowocześniony za unijne fundusze.?. Przecież są małe porty choćby w łebie czy Ustce?.Sprawa wbrew pozorom jest prosta.Wpływanie małych statkow tak czesto widywanych w portach Szwecji czy Niemiec jest w Polsce rzadkim widokiem.Powod prozaiczny ,za drogie opłaty za nabrzeża i składowanie.Dlaczego np nie łebaTowary trzeba wywieść.Elbląg jest na trasie drogi ekspresowej Gdańsk- Warszawa.Ponadto ma infstrukture kolejową.Wywieżcie wiekszą ilość towarow z Leby czu Ustki.Po za tym miejscowości nad zalewem na pewno zaleją motprowodniacy czy żeglarze z całej Europy.Przyczyn jest .dużo wiecej.Oczywiście jedną z mniej ważnych przyczyn jest uniemożliwienie grania nam na nosie.Niech sobie swoją cieśnine pPilawską wsadzą w nos.odnośnie ekologi to głownie oni,a zwłaszcza Kaliningrad jest głownym trucicielem zalewu.Mało tego wpływa tam na tarło wiele gatunkow ryb a masowo śledzie.Rosjanie zastawiają sieciami prawie cały 500 metrowy wlot do zalewu.Teraz ryby mogą mieć alternatywną droge.Można rownież odciąć zupełnie zalew od morza.,Taką możliwość przewiduje projekt.Ale polski manipulowany inteligent wie jak widać poniżej najlepiej.
                              Dodaj odpowiedź 41 0
                                Odpowiedzi: 0
                              • realista IP
                                Jerzy Wcisła a kto to jest A mało to denatorów idiotów wśród pisich? Przecież senat trzeba zlikwidować o to tylko zbiór darmozjadów
                                Dodaj odpowiedź 1 20
                                  Odpowiedzi: 1

                                Czytaj także